FAQ help

  • Veelgestelde vragen per categorie:

  • Tickets en Reserveren

    Waar kan ik een ticket boeken?

    Tickets kunnen online worden gekocht, via één van onze winkels, via het Call center en via uw reisbureau. U kunt geen tickets bij de chauffeur kopen.

     

     

    Kan ik telefonisch reserveren?
    Ja, via ons call center telefoonnummer +32 (0)2 274 13 50 (lokaal tarief) kan dit met creditcard (Visa / Mastercard).

     

    Hoe krijg ik mijn ticket na reservering?

    Indien u uw ticket telefonisch of via de website boekt ontvangt u per e-mail bij de bevestiging een e-ticket. Dit dient u uit te printen en bij de incheck te tonen. Indien u in een winkel boekt, ontvangt u direct uw ticket bij boeking.


     

    Mijn ticket is gestolen / verloren. Kan ik een duplicaat ontvangen?
    Bij verlies of diefstal van het ticket worden geen duplicaten verstrekt en wordt niet tot terugbetaling van de reissom overgegaan. De reiziger wordt aangeraden hiervoor een verzekering af te sluiten.

     

    Moet ik mijn retourreis herbevestigen?
    Voor een aantal bestemmingen is dit noodzakelijk. Herbevestigen bij voorkeur zo snel mogelijk na aankomst. Voor meer informatie: Plan uw reis!

     

    Hoelang is een ticket geldig?
    Een standaard ticket maximaal 6 maanden en een promo retour maximaal 4 weken. Uiteraard dient u zich te houden aan de datum die u heeft opgegeven. Indien nodig en mogelijk, kunt u de reisdatum tijdig wijzigen volgens de geldende voorwaarden. 

     

    Ik wil een ticket boeken met vertrek vanuit het buitenland naar België. Kan dat?

    Voor veel bestemmingen kan dit online: klik op 'Start vanuit een ander land" bij het selecteren van de vertrekplaats. Tevens kunt u telefonisch met een creditcard of in één van onze winkels ook tickets kopen met vertrek vanuit het buitenland naar België, ook voor reizen die niet op de website geboekt kunnen worden.

    Bij het boeken van een ticket met beginpunt in het buitenland is degene die het ticket aanschaft zelf verantwoordelijk dat het op tijd op de juiste bestemming of bij de persoon die gaat reizen terecht komt. Voor meer informatie verzoeken wij u contact op te nemen met ons call center op het telefoonnummer +32 (0)2 274 13 50 (lokaal tarief).

     

    Ik wil een reis boeken van een buitenlandse bestemming naar een andere buitenlandse bestemming. Kan ik dat bij Eurolines België boeken?
    Nee, bezoek hiervoor onze partner website via www.eurolines.com

     

    Waar kan ik mijn open retourreis inboeken?
    Bij een Eurolines vertegenwoordiger in het land van bestemming, minimaal 48 uur voor vertrek.

     
  • Verschillende tickets & Discounts

    Welke soorten tickets biedt Eurolines aan en welke voorwaarden gelden hiervoor?
    Voor meer informatie: Ons prijsbeleid.

     

    Kan ik mijn retourreis open laten?
    Ja, dat is mogelijk maar dit kan helaas niet op onze website worden geboekt. Dit kan wel via het call center op +32 (0)2 274 13 50, in één van de Eurolines winkels of via uw reisbureau. U kunt uw retourreis ter plaatse bevestigen. Klik hier voor meer informatie over internationale reserveringsadressen en opstapplaatsen. In enkele gevallen worden hiervoor reserveringskosten in rekening gebracht.

     

    Wat is de minimum leeftijd om alleen te reizen met Eurolines?
    Kinderen onder de 16 jaar mogen niet zonder begeleiding van een volwassene van 18 jaar of ouder reizen. Kinderen van 16 en 17 jaar mogen alleen reizen indien zij in het bezit zijn van een autorisatieformulier ondertekend door ouders of voogd. Klik hier voor meer informatie.

     

    Ik wil een rondreis maken door Europa. Biedt Eurolines een rondreis ticket aan?
    Eurolines heeft een zeer voordelige manier om aan uw wens te voldoen, de Eurolines Pass. Hiermee kunt u onbeperkt reizen voor 15 of 30 dagen door bijna heel Europa.  Klik hier voor meer informatie Eurolines "Pass"

     
  • Kortingen

    Zijn er mogelijkheden voor extra kortingen?
    Eurolines biedt u vier soorten kortingen: Leeftijdskortingen, Discount card, Eurolines "Pass" en Mini Pass.

     
  • Online reserveren & Betaalmethodes

    Met welke betaalmogelijkheden kan ik boeken?
    Via onze website kunt u boeken met een creditcard (Visa / Mastercard) of via Bancontact/Mister Cash (online bankieren met een Belgische bankrekening). In onze winkels contant, met een Bancontact of met een creditcard (Visa / Mastercard),  telefonisch met creditcard (Visa / Mastercard). Wij brengen voor geen van de bovengenoemde betaalmethodes extra kosten in rekening.

     

    Is het veilig om via uw website te reserveren?
    Ja, als u via de beveiligde verbinding op de site uw boeking maakt kunt u veilig boeken (SSL + HTTPS) en betalen. U kunt dit controleren als bij het betalingsgedeelte het websiteadres veranderd in HTTPS en het slotje onderin uw scherm ‘SSL’ (=secure socket layer).

     

    Welk bedrijf organiseert de online betaling op www.eurolines.be en is dit veilig?
    Ogone Secure Payment verwerkt de online betaling op Eurolines.be.  voor meer informatie www.ogone.be.

     
  • Wijzigen & Annuleren tickets

    Kan ik mijn ticket wijzigen of annuleren?
    Dit hangt van de voorwaarden af die op het ticket van toepassing zijn. Kijk voor meer informatie onder Wijzig uw ticket.

     

    Ik heb mijn ticket via uw website / call center geboekt. Hoe kan ik deze annuleren of wijzigen?
    Bel met ons call center voor informatie op telefoonnummer +32 (0)2 274 13 50 (lokaal tarief)

    Annuleren:

    Alleen via ons call center en mits de voorwaarden het op dat moment nog toestaan.

    Wijzigen:

    Via ons call center (alleen indien u kunt betalen met een credit card), één van onze winkels of het reisbureau waar u het ticket heeft gekocht. In het buitenland gekochte tickets kunnen alleen in een van de Eurolines winkels worden gewijzigd, mits de voorwaarden dit toelaten. 

     

    Ik heb mijn ticket in een van uw winkels geboekt. Hoe kan ik deze wijzigen of annuleren?
    Indien u uw ticket in één van de winkels heeft aangeschaft dan dient u uw ticket in de winkel zelf te wijzigen of te annuleren.

     

    Ik heb mijn retourreis niet gebruikt. Kan ik hierover een terugbetaling ontvangen?
    Alleen geheel ongebruikte tickets komen in aanmerking voor terugbetaling. Gedeeltelijk gebruikte tickets komen niet in aanmerking voor terugbetaling, ook niet als het een open retour betreft.

     

    Ik heb een klacht. Waar en tot wanneer kan ik die indienen?
    Verzoeken tot rterugbetaling, schade en / of klachten betreffende de uitvoering van de reis moeten schriftelijk bij het hoofdkantoor van Eurolines of per e-mail worden ingediend in het land waar het ticket werd gekocht en uiterlijk binnen 3 maanden na de laatste op het ticket vermelde reisdatum. Ingeval van schade of vermissing van bagage, anders dan handbagage, dient de klant dit onmiddelijk na constatering mondeling bij de vervoerder (chauffeur) en Eurolines te melden. Uiterlijk binnen 10 dagen na constatering van de schade / vermissing dient men hiervan schriftelijk melding te maken bij het hoofdkantoor van Eurolines België N.V. indien het ticket in België is gekocht het originele ticketrestant met bagagelabel meezenden.

     
  • Check-in

    Hoe lang voor vertrek moet ik aanwezig zijn bij de opstapplaats?

    Bij vertrek vanaf Brussel Noord Station checkt u in bij de balies in het Eurolines kantoor. U dient uiterlijk 30 minuten voor vertrek aanwezig te zijn. De check in sluit 15 minuten voor vertrek. Bij vertrek vanuit de overige opstapplaatsen verzoeken wij u uiterlijk 30 minuten voor de aangegeven vertrektijd bij de halte te staan. De check in wordt gedaan door onze chauffeur of lokale medewerkers.

    Vanuit het buitenland: U dient uiterlijk 30 minuten voor vertrek aanwezig te zijn. Als er een geopend Eurolines kantoor bij de opstapplaats is, dan checkt u in bij de balie (in Londen 1 uur voor vertrek aan de incheckbalie!), anders checkt u bij de chauffeur in.


     

    Hoe herken ik mijn bus?
    Over het algemeen zijn onze bussen uitgevoerd met het Eurolines logo. Op sommige routes en tijdens drukke vakantieperiodes kan het voorkomen dat uw bus niet in Eurolines kleuren is uitgevoerd. Spreek dus bij twijfel de chauffeur aan en controleer ook de voorruit van de bus op een herkenning van ons logo.

     

    Staat mijn bestemming op de voorkant van de bus?
    Nee, op de meeste bussen staat geen bestemming omdat er over het algemeen te veel bestemmingen zijn op een rit. Het kan voorkomen dat de bus die bij de opstaphalte komt, een andere (eind)bestemming heeft dan uw eigen bestemming. Veel bussen rijden via uw bestemming naar een eindbestemming in een ander land. Dit kan voorkomen bij bestemmingen in o.a. Frankrijk, Duitsland. Dit kan ook voorkomen als u onderweg overstapt. Vraag daarom bij de chauffeur of zijn/haar bus naar uw (over)bestemming reist.

     
  • Tijdens de reis

    Wordt er tijdens de busreis gestopt voor een pauze?
    Ja, er wordt regelmatig gestopt voor een pauze. Houdt u echter de aanwijzingen van de chauffeur nauwgezet in de gaten zoals wanneer de bus weer vertrekt.

     

    Is er een toilet aan boord?
    Op alle diensten, behalve naar Marokko, is een toilet aanwezig. Een toilet in een bus is echter een noodvoorziening. De capaciteit van de chemische toiletten zijn namelijk zeer beperkt. En kan gezien de strenge milieuwetgevingen niet zomaar geleegd worden. Met het oog op de hygiëne adviseren wij u dan ook bij voorkeur gebruik te maken van het toilet tijdens een pauze.

     

    Waar kan ik terugvinden welke route (transitlanden) de bus rijdt?
    In onze schema's is dit terug te vinden. Klik hier voor de online dienstregelingen

     

    Mag er alcohol gedronken worden tijdens de reis?
    In de bus mag er geen alcohol genuttigd worden.

     

    Reis ik met de ferry of Shuttle (tunnel) op de Londen dienst?

    Dat is per vertrektijd verschillend en in principe nemen de dagdiensten de shuttle en de nachtdiensten de ferry. Kijk bij de dienstregeling voor informatie.

    Let wel! Dit is NOOIT een garantie. Het kan zijn dat de bus onder bepaalde omstandigheden bijv.  bij slecht weer, op het laatste moment moet afwijken van de gepubliceerde oversteek en in plaats van de ferry naar de tunnel moet uitwijken of andersom of door drukte er extra bussen rijden die een andere overtocht hebben.

     

    Op welke lijndienst wordt wifi aangeboden?
    Op sommige lijndiensten naar Londen, Parijs en Amsterdam wordt onder voorbehoud Wifi aangeboden. U kunt hier onbeperkt en gratis gebruik maken van draadloos internet.

     

    Waar kan ik meer reisinformatie vinden over bijvoorbeeld herbevestigen, afwijkende bagage info over een bepaalde bestemming?
    Op onze website is dit terug te vinden onder: Plan uw reis

     
  • Uw bagage

    Hoeveel bagage mag ik meenemen?
    Voor meer informatie over bagage, klik hier.

     

    Hoe moet ik mijn bagage aanleveren?
    Alle bagagestukken, inclusief de handbagage dienen deugdelijk te zijn verpakt en voorzien van een duidelijke aanduiding van naam, telefoonnummer en de bestemming van de reiziger. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het identificeren en meenemen van zijn bagage wanneer deze wordt uitgeladen.

     

    Ik moest tijdens mijn reis een verzekeringstoeslag betalen per stuk bagage. Klopt dat?

    Ja, door een aantal Europese busmaatschappijen wordt per stuk bagage een verzekeringstoeslag geïnd, zie voor meer informatie uw bagage.

     

    Kan ik een pakket meegeven op de bus?
    Het is niet toegestaan onbegeleide bagage mee te geven op de bus.

     

    Kan er afwijkende bagage worden meegenomen?
    Voor meer informatie over afwijkende bagage, klik hier.

     

    Kan ik een inklapbare rolstoel / rollator meenemen?
    Indien dit voor eigen gebruik is zullen wij altijd trachten dit te vervoeren. Dit dient echter bij boeking te worden aangevraagd en kan niet worden gegarandeerd.

     

    Mijn bagage is tijdens de reis beschadigd / vermist geraakt. Waar moet ik dat melden?
    In geval van schade of vermissing van bagage, anders dan handbagage, dient de klant dit onmiddellijk na constatering mondeling bij de vervoerder (chauffeur) en Eurolines te melden. Uiterlijk binnen 10 dagen na constatering van de schade / vermissing dient men hiervan schriftelijk melding te maken bij het hoofdkantoor van Eurolines België N.V. indien het ticket in België is gekocht, het orginele ticketrestant met bagagelabel mee verzenden.

     

    Is Eurolines aansprakelijk indien mijn bagage beschadigd / vermist is geraakt?
    Aansprakelijkheid van ruimbagage wordt in geval van bewezen nalatigheid van Eurolines beperkt vergoed. Raadpleeg hiervoor de Eurolines België Vervoersvoorwaarden art. 5. U wordt dringend aangeraden bagage toereikend te verzekeren.

     
  • Reisdocumenten

    Moet ik mijn paspoort meenemen als ik bij uw ga boeken?

    Voor het boeken naar een bestemming in Italië, Zwitserland of Groot-Brittannië is het verplicht in het bezit te zijn van de juiste documenten.

    Voor meer informatie verwijs ik u door naar artikel 7.9 van de vervoersvoorwaarden.


     

    Waar kan ik informatie vinden over eventueel benodigde visa voor mijn reis?
    Bij het consulaat van het land waar u naartoe reist. Houdt u ook rekening met eventueel benodigde visa voor doorreislanden.

     
  • Reis- / annuleringsverzekering

    Kan ik bij u een reis- / annuleringsverzekering afsluiten?

    Ja, dat kan tijdens reserveren van uw ticket. Dit kost  4€ p.p. extra. Klik hier voor meer informatie over Reisverzekering/ Allianz.

    Als u geen Belgische ziektekostenverzekering heeft zijn de medische kosten niet gedekt.

     

    Ik heb de reis al geboekt. Kan ik alsnog een reis- / annuleringsverzekering afsluiten?
    Nee, de verzekering dient direct bij boeking afgesloten te worden.

     

    Waar moet ik mijn klacht of annuleringsverzoek indienen?

    Eurolines houdt zich niet bezig met de afhandeling. Indien klanten vragen hebben over de afhandeling of een claim willen indienen, dienen ze zelf contact op te nemen met Allianz Assistance. Annuleringszaken dienen binnen 24 uur gemeld te worden en reisverzekeringszaken binnen 28 dagen. Uitzonderingen hierop zijn

    1.) bij overlijden binnen 24 uur.

    2.) Indien ziekenhuisopname langer dan 24 uur binnen 7 dagen.

     

    Wat is de naam en het adres van de reis- / annuleringsverzekering waar ik mijn klacht / verzoek tot refund kan indienen?
    Allianz Global Assistance
    Rue des Hirondelles 2
    1000 Brussels
    Belgium   
    Tel.: + 32 2 290 64 11
    Fax : + 32 2 290 64 19
    E-mail: tcc@allianz-assistance.be

     

    Hoe kan ik op mijn ticket zien of de reis- / annuleringsverzekering is afgesloten?
    In het vakje ‘bagage / supplements’ op het ticket staat INSURANCE PAID vermeld.

     
  • Schrijven naar Eurolines België

    Ik zou graag een brief over mijn ervaring met Eurolines schrijven. Wie moet ik schrijven?

    Verzoeken tot terugbetalingen, schade en/of klachten betreffende de uitvoering van de reis moeten schriftelijk bij het hoofdkantoor van Eurolines of per e-mail worden ingediend in het land waar het ticket werd gekocht uiterlijk binnen 3 maanden na de laatste op het ticket vermelde reisdatum behoudens het artikel 5

    In geval van schade of vermissing van bagage, anders dan handbagage, dient de klant dit onmiddellijk na constatering mondeling bij de vervoerder (chauffeur) en Eurolines te melden. Uiterlijk binnen 10 dagen na constatering van de schade/vermissing dient men hiervan schriftelijk melding te maken bij het hoofdkantoor van Eurolines België N.V., indien het ticket in België is gekocht met meezending van het originele ticketrestant met bagagelabel. Bagageklachten die niet binnen deze gestelde termijn zijn ingediend, kunnen niet in behandeling worden genomen.

    Indien het ticket in België is gekocht met meezending van het orginele ticketrestant kunt u ook schrijven naar het adres:

    Customer Services
    Eurolines België N.V.
    Ernest Solvayplein 4
    1030 Brussel
    België

    Info@eurolines.be